Entah kenape akher-akher ni aku rase pelek. Aku rase nak menules, tapi bukan tentang lukisan, bukan tentang awan dan bulan, bukan puisi atau lagu. Aku da terbiase membebel diluar tapi x biase menaip-bel di dalam. Ape cerite ni? Cite panas ke? Cite budak-budak ke? Cite kelaka ke? Ntah, aku tak decide lagi ape aku nak cite. Aku slalunye terbiase jadi seorang pemikir dalam, tak kire yang masok akal ataupon x masok akal. Dalam otak aku penuh dgn bende-bende pelek pade mase yang same aku tak la pulak layan bende-bende tahyul toyol sume tu. Cume….aku rase aku kurang senang dan pelek. +_+

Sementare ade yang membace cerite ni, aku sarankan bagi yang da biase dengan kehidupan yang teratur dan normal, tutup je la tab blog Yeyed ni. Aku dalam keadaan yang mencurigekan dan tak mau pembace tibe-tibe curige pade diri sendiri pulak. Tidak enak dihidap dibulan puase.

Aku terpiker kenape aku mcm ni. Ape yang aku cari sebenarnye. Kenape Allah s.w.t cipte manusie berpasangan dan saleng memerlukan. Bile ade di tengah bandar kite berjalan seliseh bahu dengan org laen yang kite tak kenal, kite tak kesah. Kenape? Sebab tiade ape-ape hubungan antare kite. Kalo ade pon sebab tarikan jenis yang berlainan. Tapi tak de pulak aku tarik mane-mane gadis.

-_-“

Tibe-tibe bile ade satu percakapan, membawe pade perhubungan, kite rase laen. Antare positif atau pon negatif. Yang positif memang tak ade masaalah la. Kalau negatif macammane? Kenape mau dizaherkan kesedehan pade perkare yang dulunye tak pernah ade? Kenape tak copy paste je proses yang same pade manusie seterusnye? Senang je kan? Agaknye kite terlalu beremosi pade perhubungan yang niatnye salah same sekali sebab bukan tertumpu kepade Allah s.w.t. sahaja. Lillahi ta’ala. Kite lebeh berminat pade ape yang bakal kite dapat nanti disini daripada ape yang kompem kite dapat disane berdasarkan perilaku disini. Mesti ingat aku nak merapu kerapu kan? Ape cerite ni? Cite panas ke? Cite budak-budak ke? Cite kelaka ke? Tak payah tanye la, aku pon x pasti lagi ape bende ni.

Aku jarang-jarang kate bismillah bile nak mule sesuatu, ataupun alhamdulillah bile habes  sesuatu. Tak istighfar bila ade kesulitan. Kenape agaknye? Bile dah jatuh, ditimpe tangge, satu rumah hancor tinggal tiang sebiji due, baru nak teringat Yang Maha Esa. Pastu sedey la bagai, “Kenape la jadi mcm ni…?”. Tapi agak-agaknye ade ke terfiker betol-betol Kenape Jadi Macam Ni?? KENAPEKAH? Ape yang aku perasan, kalo tak ade kesulitan, aku tak berape nak ingat Allah s.w.t. Itulah jawapan pade soalan Kenape tadi. Aha, rupenye aku menaip-bel pasal aku mengeluh rupenye. Dan mengeluh adelah satu pe’el yang ditegah dalam agama Islam.Teruk betol aku ni. Ini peringatan untuk aku supaye aku malu bile aku bace semule post ni, dan tau ade jugak pembace yang degel nak jugak masuk dalam cerite pelek aku ni.

Zaman dulu memang laen, orang terime larangan tanpe bertanye alasan. “Time maghrib jgn duk lua rumah, masok!” Sekarang manusie ade macam-macam jenis dan aku salah seorang yang perlu alasan untuk dilarang dan disaran. Ade yang da terbagitau, ade yang kene cari dan ade jugak yang dilarang untuk dicari. Tapi kebanyakannye diminte untuk dicari. Lebih banyak tahu lebih banyak rase yang tak tahu. Tak pernah rase ke? Bile kite rase kemudahan ade cahaye lampu pade waktu malam sedangkan sekirenye kite tahu sediket tentang cahaye, terlalu banyak cerite tentang cahaye yang kite tak tahu. Ingat senang-senang ke saintis dulu nak hasilkan cahaye pade mentol? Tau ke berape kali sekumpulan manusie mensyurat dan bergadoh semate-mate nak pileh warne Merah untuk tande Berhenti, Kuning untuk Berhati-hati dan Hijau untuk Pergi? Dan kite seperti ‘Peduli apekah aku janji bende da ade dan aku happy?’ Kalaulah kite John yang haselkan mentol tu dulu, pasti kite lebeh HAPPY dari John yang menggune sekarang ni. Berhadapan dengan susah boleh menjamin kebahagian pade mase hadapan. Itu satu conclusion yang aku boleh dapat dengan cahaye lampu isyarat. Tak percaye? Tak kan berjalan dulu baru merangkak? Mane ade bayi kelua ketawe sebelum menanges? K-Drama yang byk happy ending lebeh shiok  dari J-Drama yang ending hero/heroin selalu nak mati je. Altromen kalo minet kedue da kelua power tangan silang die, memang episod kedue terus bley tgk Altromen dengan Resakse pi memancing kat Tasik Kenyer la, episod ketige terus cancel. Ape lah kenikmatan tanpe kesusahan? Kan? Sebab tu cite Doraemon bley lagi pasang kat Malaysia ni sebab orang masih nak tgk kebebalan Nobita menjadi sediket cerdek di akher cerite dengan gajet-gajet Doreamon yang tahyul.

Aku ingat dari awal cerite tadi, isunye adelah aku seorang manusie yang tak bersyukor. Inilah yang membawangkan hatiku sejak beberape hari. Kalaulah Allah s.w.t mintak bayaran untuk setiap nafas, esok belom tentu aku boleh bernafas. Sebanyak mane maksiat yang aku buat tiap-tiap ari, aku maseh boleh makan dan minum, dan akher bulan maseh dapat gaji dll. Banyak betol sifat Maha Pemurah kat sini berbanding sifat Bersyukor kite. Aku la..bukan korang. Aiseymen. Sombong sangat bile dalam keadaan happy, tapi buat muke stadium runtuh bile dapat susah. Tibe-tibe tangan ketar-ketar angkat tadah macam pengemis padahal sebelum tu entah bilenye kaye entah. Dari atas sampai bawah sume loan Allah s.w.t. tanpe bunge. Maha Pemurah dan Maha Adil. Sedekah seringget dapat sepuluh ringget, selawat sekali dapat sepuluh kali return selawat. Permulaan kehidupan itu sendiri pon tak terlarat nak berterime kaseh. Kalo nak dibandingkan ape yang dibuat tiap-tiap ari, aku yang tak adel pade Tuhan. Jadi sujud la tande syukor. Subhanallah.

Keterbalikan bile terlewat

“Aduuuh, ari ni problem lagi…….Padan la dengan muke aku. Suboh pon gajah. Cait~”, itu pon kalo korang piker mcm aku la. Pelek? Tak, sebenarnye korang yang pelek. Hahahahahahahaachum!

 p/s : Harap-harap model gambar ataupon waris yang terperasan boleh memberi kelulusan gambor yang dipertontonkan. Sekadar hiasan ;p
